duminică, 14 ianuarie 2018

Imnul ARUNACHALA SIVA versetele 51, 52, 53, 54, 55

Versetul 51
toṭṭaruṭ kaimey kaṭṭiḍā yeniliyā
naṭṭamā vēnaru ḷaruṇāchala

Unul dintre modurile prin care un învăţător îşi iniţiază elevul său este prin atingere. În acest verset, sufletul-devot îl invită pe Domnul să-i aplice acest mod particular de iniţiere. Atingerea mâinii Domnului este atingerea graţiei Sale. Acesta este începutul unui proces al cărui scop este experienţa non-diferenţierii. În limbajul mistic al nunţii această experienţă este descrisă ca "îmbrăţişare".

Ardoarea devotului pentru Dumnezeu este atât de intensă încât el (ca mireasă în această cununie) este sigur că va pieri dacă Dumnezeu nu i-ar răspunde. Sufletul insistă ca El să nu-l neglijeze sau să-l ignore. Spre cine altcineva s-ar mai putea întoarce dacă El nu ar veni să-l salveze?

Versetul 52
tōḍamiḷ niyahat tōḍonḍri yenrunsan
dōḍamon driḍavaru ḷaruṇāchalā

Dumnezeu este unica realitate neîntinată. Întinările sunt cauzate de neştiinţă, egoism şi ramificaţiile lor. Dumnezeu este neatins de oricare dintre acestea. În Yoga Sutra, Patanjali declară că Dumnezeu este neatins de obstacole sau de fapte, ori de roade, ori prin acumulări latente. Upanishadele spun că impurităţile din lume nu afectează originea Sa, întocmai cum poluarea care se observă pe cer nu aparţine eterului. Dumnezeu este veşnic pur, conştient şi eliberat. 
Prin urmare, sufletul-devot se adresează Domnului în acest verset, ca fiind cel "neîntinat". Acesta este Dumnezeu întotdeauna pur, singurul care poate salva sufletul devotului prin revărsarea graţiei Sale peste el. Care este efectul revărsării Graţiei? Este dobândirea uniunii cu Dumnezeu. Aceasta este adevărata fericire pentru sufletul-devot. Ea este numită adevărata fericire pentru că nu este amestecată cu mizerie şi este veşnică. Ea este eternă, este fericire neîntreruptă. Realizarea acestei fericiri este scopul miresei mistice. 

Versetul 53
nagaikkiḍa milainin nāḍiya venaiyaru
ṇagaiyiṭṭup pārni yaruṇāchalā


Versetul acesta exprimă dorința sufletului-devot de a fi înveșmântat în Grația divină.
Dumnezeu nu ar trebui să respingă sufletul-devot pe considerentul că (mireasa) este o modestă căutătoare, fără podoabe, rău situată, etc. Există peţitori lumeşti care se vor ocupa de ornamentele miresei. Mama mirelui poate dori bani, tatăl mirelui poate dori un comportament nobil, iar mirele poate dori o înfăţişare plăcută. Dar astfel de consideraţii nu sunt apreciate de Dumnezeu. El nu are părinţi. El este supremul Domn existent în sine. Dacă sufletul-devot este neornamentat, cine să-i reproşeze? Cine ar trebui s-o împodobească şi care este podoaba? Dumnezeu este cel care ar trebui s-o înfrumuseţeze pe mireasă cu cel mai de preţ ornament şi anume, graţia Sa. Când graţia acoperă sufletul, mireasa ar deveni o frumuseţe fără pereche, potrivită pentru a fi acceptată de Domnul. Fie ca Domnul să privească la ea cu ochiul de har. Apoi, El nu va descoperi la mireasă niciun cusur. Tot ceea ce are de făcut Dumnezeu este să devină iubitul sufletului. Odată ce sufletul devine obiectul iubirii lui Dumnezeu, toate defectele sale vor dispărea. 

Versetul 54
nāṇilai nāḍiḍa nānā yondrini
tāṇuvā ninḍranai yaruṇāchalā


La fel ca și alte versete ale acestui imn și acesta are două sensuri. Primul sens prezintă o aparentă ceartă a îndrăgostiților, în limbajul mistic al căsătoriei. Sufletul-devot îl ceartă pe Domnul ei pentru lipsa replicilor la apelurile făcute. Renunţând la sentimentul natural al modestiei, el se apropie de Domnul cerându-i să fie acceptat. Dar nu găseşte răspuns; Domnul stă nemişcat precum un stâlp. De aceea, îi administrează o dojană astfel încât El poate va fi înduplecat şi va răspunde.
Sensul tainic al acestui verset este acesta: Domnul Arunachalei nu este altul decât sufletul care caută. Nu există diferenţă între căutător şi ceea ce caută. Sufletul, datorită iluziei, îşi imaginează că Domnul este celălalt şi că ar trebui să fie câştigat. Când cercetarea interioară dă roade, sufletul descoperă că Domnul a fost tot timpul realitatea sa interioară sau el însuşi. El este nemişcat (achala) deoarece nu există un loc unde El să nu fie. El este Atotpătrunzător, Întreg. Atharva Veda îl numeşte Skambha (suportul). Conform unei legende din Purane, Arunachala este forma lui Siva ca un stâlp de lumină, al cărui capăt de sus şi de jos, Brahma şi Vishnu nu l-au putut descoperi. 

Versetul 55
ninneri yerittenai niṛāk kiḍumun
ninnaruṇ mazhaipozhi yaruṇāchalā


În acest verset, se poate vedea relaţia dintre devoţiune (bhakti) şi cunoaştere (jnana). Suprema Realitate, Brahman sau Arunachala, este de natura cunoaşterii. Cunoaşterea lui Brahman este cea care arde  toata karma cu originea sa care este neştiinţa. Sacra cenuşă este un simbol al restului rămas după arderea întregii zguri. Egoismul, care este un rezultat al neştiinţei este complet distrus când soarele înţelepciunii răsare. Acesta se reduce la cenuşă în focul cunoaşterii.
Totuşi, ego-ul trebuie să fie pregătit pentru a primi arderea. Acesta ar trebui să fie înmuiat în ploaia de graţie. Devoţiunea îndeplineşte acestă muncă pregătitoare. Calea cunoaşterii devine uşor de străbătut pentru devotul care a primit graţia lui Dumnezeu. 

Niciun comentariu: