joi, 12 ianuarie 2012

ATMA VIDYA

Discipol: Care este semnificaţia ultimei strofe din Atma Vidya (Cunoaşterea Sinelui) scrisă de Sri Bhagavan?

Ramana Maharshi: Percepi lumea după cum o vezi. Viziunea ta nu este decât o aparenţă care pretinde pentru existenţa sa o localizare în spaţiu şi pentru percepţia sa, lumina. Această existenţă şi această percepţie a obiectelor apar în acelaţi timp, în momentul în care mentalul se manifestă. Până într-atât încât s-ar putea spune că existenţa fizică a obiectelor cât şi percepţia lor, conştiinţa luminată relativ la ele, fac parte din existenţa şi din lumea mentalului. Ori, aceasta nu este absolut deoarece dispare în timpul somnului şi reapare în timpul veghei. Trebuie deci să existe un substratum, o origine de unde el apare.
Această origine este Sinele care este evident în sine, adică lumina şi existenţa sa sunt de o certitudine evidentă. Sinele este viaţa Fiinţei care continuă mereu, în timpul somnului, visului sau a veghei.
Lumea este diversitate, o funcţie a mentalului. Aceasta străluceşte datorită unei lumini reflectate, reflectarea Sinelui. Să considerăm exemplul cinematografului.
Imaginile de pe ecran nu pot fi percepute decât într-un amestec de lumină şi întuneric, adică într-o lumină artificială. Dacă lumina ar fi prea strălucitoare sau întunericul prea puternic, nu s-ar mai vedea nimic. La fel se întâmplă în cazul imaginilor lumii care nu sunt perceptibile decât într-o lumină difuză şi anume în lumina Sinelui, reflectată prin întunericul ignoranţei. Lumea nu este perceptibilă nici în întunericul total sau ignoranţa pură (ca în somn), nici în lumina totală sau cunoaşterea pură (ralizarea Sinelui). Deci ignoranţa (avidya) este cauza diversităţii.

Discipol: Nu pot înţelege toate acestea decât din punct de vedere intelectual.

Ramana Maharshi: Pentru că acum eşti victima intelectului tău. Atunci când te ocupi cu acest gen de speculaţii eşti treaz şi te afli sub influenţa intelectului.
Graţia este necesară Realizării.

Discipol: Cum se poate obţine Graţia?

Ramana Maharshi: Graţia este Sinele. Tu nu îţi dai seama de aceasta pentru că ignoranţa prevalează încă în tine. Însă din momentul în care se va instaura shraddha (credinţa), se va manifesta Graţia.
Termenii shraddha, Graţia, Lumina, Spiritul sunt sinonime ale Sinelui.

                        Citat din INTELEPTUL DE LA ARUNACHALA,
                                         tradus de Elena Liliana Popescu.

7 comentarii:

Anonim spunea...

L-am judecat pe RAMANA atunci cand si-a parasit inclusiv mama ,retragandu-se spre singuratate dar acum realizez ca de fapt lumea pentru RAMANA devenise (prin atingerea sinelui) intr-un fel ceva ce nu-l mai (nu prea gasesc cuvantul) atingea si atunci de ce-ar mai fi ramas??

Mowgli spunea...

pt. Anonim:

Deschiderea ta este laudabila.

Mintea ne joaca mereu feste si ne provoaca sa judecam dupa aparente.

Urmeaza ca noi sa provocam mintea sa disceana intre ce e real si ce nu e real; asa vom reusi sa ne folosim noi de ea si nu invers.

Dupa ce treci constient prin experienta mortii, la intoarcerea din experienta ti se schimba intreaga viziune si intelegere despre lume, despre ce e cu adevarat Realitatea.

Orice ar fi fost important inainte de experienta, isi pierde din puterea de atractie; acum apare intelegerea noua care transforma omul vechi, dandu-i o alta viziune si perspectiva asupra existentei, fara putere de intoarcere la ce a fost.

Ramana Maharshi deja traise experienta mortii iminente inainte de a-si parasi mama, situatie ce ar fi fost mult mai dureroasa pentru mama sa la acel timp, daca el nu s-ar mai fi intors in trup, iar noi nu am mai fi avut sansa sa-l cunoastem.

Anonim spunea...

Referitor la ultima intrebare,cum se poate obtine Gratia?Gratia este Sinele.Nu inteleg ce vrea sa spuna Ramana cu;din momentul in care se va instaura credinta,se va manifesta Gratia?;Credinta e oscilanta??si eu nu pot face nimic pt a o fixa?!Totul depinde de Gratie.Deci nu o poti obtine,cand vrei tu.Asa-i?

Mihaela spunea...

Am gasit o explicatie aici: http://www.scritube.com/literatura-romana/carti/Meditatie-si-psihologie1221016416.php "shraddha - o atitudine pozitiva de spirit, care se exprima sub forma de credinta în divin si de compasiune fata de cei care au nevoie de noi".
Cred ca Gratia vine pe nepregatite, intr-un moment de deschidere totala a inimii, cand parca dispar toate teoriile si experientele cunoscute. Se intampla, de multe ori, dupa o perioada de zbucium intens a aspirantului, cand abandonul cunoasterii acumulate, chiar si a dorintei de realizare a Sinelui, lasa loc tacerii - in care TOT CE ESTE se poate revela.

Mowgli spunea...

In general noi intelegem prin "credinta" toate informatiile ce le-am primit din afara noastra, referitor la creatie, la Creator.
Dar exista o diferenta intre a "crede" si "a sti".Credinta este oscilanta si se modifica cu fiecare noua informatie valoroasa. "A crede" este ceva trecut parca prin logica, iar "a sti" vine din fiintare. Acest "a sti" este mai mult decat "a crede" si este ca urmare a experimentarii Gratiei. Gratia este harul cel avem fiecare si isi face simtita prezenta in momente de liniste interioara si abandon complet.

Anonim spunea...

M-am rugat mult sa primesc Gratia Divina atunci cand credinta m-a condus in punctul in care am realizat ca asta imi doresc cel mai mult pe calea spirituala . Iar cand aceasta s-a manifestat am realizat ca Ea este dintotdeauna cu mine , doar mintea oscilanta trebuie sa fie abandonata pentru a realiza Prezenta Ei.

Mowgli spunea...

Asa este, Gratia este tot timpul prezenta, de noi depinde s-o percepem.
Felicitari!