joi, 5 martie 2015

Imnul ARUNACHALA SIVA VERSETELE 11, 12, 13, 14, 15.


Versetul 11

                                  aimpulak kaḷva rahattiniṛ pugumbō
                                       dahattini yilaiyō varuņāchalā

În acest verset se face referire la faptul că trebuie să fim vigilenți în ce privește obiectele pasiunii - dorința, mânia și lăcomia -  ce sunt asemuite cu hoții. Un hoț este unul care își însușește prin vicleșug ceea ce nu-i aparține. Cele cinci simțuri sunt asemănătoare hoților ce răvășesc inima. Aici se pune întrebarea dacă Domnul omnipotent care este prezent pretutindeni, inclusiv în inimă, permite acțiunea simțurilor. Se cere vigilență continuă.

Versetul 12
                                oruvanā munnai yoḷittevar varuvā
                                     runsū dēyidu varuņāchalā

Versetul 12 ne lămurește de ce este permisă acțiunea hoțească a simțurilor. Toate fac parte din maya Domnului. Pluralitatea lumii este jocul Său. Drama lumii include și dansul răvășitor al simțurilor. Dar în cadrul acestei drame există și planul de trezire al sufletului din stupoarea sa. Unul din nenumăratele nume ale Domnului este și cel de Domn al hoților.

Versetul 13
                                         ōnkārapporu ḷoppuyar villō
                                         yunaiyā raṛivā raruņāchalā

Acest verset vorbește despre un alt nume al Domnului. Dumnezeu a fost denumit prin nenumărate nume. Pentru a face cunoscut acest lucru este obișnuit să se spună că El are o mie de nume. Dintre toate aceste nume cel mai adecvat este silaba sacră ‘OM’, numit Pranava.
‘OM’ este numele celui Nenumit. Acesta este un nume și totuși nu este un nume. Dar este cel mai apropiat de Realitatea fără nume. Realitatea primordială nu are formă. Însă limitați și cu formă așa cum suntem, noi am atribuit nenumărate forme acesteia. Dintre toate aceste reprezentări, linga este reprezentarea cea mai potrivită, deoarece aceasta are o formă și totuși nu este o formă. În timp ce alte reprezentări au numele lor particulare, linga semnifică pur și simplu semnul ori simbolul. Originea simbolului linga este provenită din coloana de lumină, forma în care Dumnezeu a apărut ca Arunachala. Astfel că, originalul linga este Arunachala. Ceea ce linga este printre reprezentările spațiale ale lui Dumnezeu, la fel este și ceea ce ‘OM’ este printre numele Lui. Arunachala este prin urmare, semnificația sacrei silabe ‘OM’.
Întrucât Arunachala este totul, nu există ceva care este egal cu El, nici ceva care este superior Lui. El nu este unul dintre cei mulți. Este unul fără al doilea. Adresându-se Domnului, Arjuna spune în Bhagavad Gita: ‘Nu există cineva care să fie egal cu Tine; cum poate fi cineva superior Ție? Vedanta ne învață că Dumnezeu sau Absolutul este singura realitate. Nu este ușor de înțeles această realitate. Brahman este cel de la care vorba și mintea este înapoiată, nefiind capabile să-l atingă. Aceasta este transcenderea realității care sfidează orice descriere. Este cel pe care mintea nu are putere să-l înțeleagă, dar care produce în minte puterea de înțelegere. Aceasta este mintea minții, înțelegerea înțelegerii.

Versetul 14
                              auvvaipō lenakkun naruḷait tandenai
                                  yāḷuva dunkaḍa naruņāchalā

Aici este o rugăciune către Dumnezeu ca părinte universal, mamă și tată. Pentru părinte salvarea copiilor nu este o îndatorire optională, este datoria sa. Astfel că devotul îi amintește lui Dumnezeu despre aceasta – dar această datorie nu era impusă de o autoritate exterioară Lui, ci este chiar propria Sa hotărâre.

Versetul 15
                                    kaņņukkuk kaņņāik kaņņinḍrik kāņunaik
                                            kāņuva devarpā raruņāchalā 

Acest verset vorbește despre capacitatea ochiului de a vedea. Ochiul primește de la Dumnezeu capacitatea de a vedea; dar Dumnezeu nu depinde de ochi pentru a vedea. Dumnezeu vede fără ajutorul ochilor. Dumnezeu, Sinele, este experiență pură; El face posibilă oricare experiență. Dar El însuși nu este un obiect al experienței.

Dumnezeu este Sinele, ochiul care niciodată nu se stinge. Aici se arată că Arunachala este ochiul ochiului. Al treilea ochi atribuit Domnului Siva este un simbol al faptului că Supremul este ochiul ochiului. Prin urmare, în acest verset Sri Ramana întreabă, ‘Cine poate să Te vadă pe Tine?’

http://www.sriramanamaharshi.org/portfolio-item/sri-arunachala-akshara-mana-malai-english/

Niciun comentariu: