Versetul 11
aimpulak kaḷva rahattiniṛ pugumbō
dahattini yilaiyō varuņāchalā
În acest verset se
face referire la faptul că trebuie să fim vigilenți în ce privește obiectele
pasiunii - dorința, mânia și lăcomia - ce sunt asemuite cu hoții. Un hoț este unul
care își însușește prin vicleșug ceea ce nu-i aparține. Cele cinci simțuri sunt
asemănătoare hoților ce răvășesc inima. Aici se pune întrebarea dacă Domnul
omnipotent care este prezent pretutindeni, inclusiv în inimă, permite acțiunea simțurilor.
Se cere vigilență continuă.
Versetul 12
oruvanā munnai
yoḷittevar varuvā
runsū
dēyidu varuņāchalā
Versetul 12 ne lămurește
de ce este permisă acțiunea hoțească a simțurilor. Toate fac parte din maya Domnului. Pluralitatea lumii este
jocul Său. Drama lumii include și dansul răvășitor al simțurilor. Dar în cadrul
acestei drame există și planul de trezire al sufletului din stupoarea sa. Unul
din nenumăratele nume ale Domnului este și cel de Domn al hoților.
Versetul 13
ōnkārapporu
ḷoppuyar villō
yunaiyā raṛivā raruņāchalā
Acest verset vorbește
despre un alt nume al Domnului. Dumnezeu a fost denumit prin nenumărate nume.
Pentru a face cunoscut acest lucru este obișnuit să se spună că El are o mie de
nume. Dintre toate aceste nume cel mai adecvat este silaba sacră ‘OM’, numit Pranava.
‘OM’ este numele
celui Nenumit. Acesta este un nume și totuși nu este un nume. Dar este cel mai
apropiat de Realitatea fără nume. Realitatea primordială nu are formă. Însă
limitați și cu formă așa cum suntem, noi am atribuit nenumărate forme acesteia.
Dintre toate aceste reprezentări, linga
este reprezentarea cea mai potrivită, deoarece aceasta are o formă și totuși nu
este o formă. În timp ce alte reprezentări au numele lor particulare, linga semnifică pur și simplu semnul
ori simbolul. Originea simbolului linga
este provenită din coloana de lumină, forma în care Dumnezeu a apărut ca
Arunachala. Astfel că, originalul linga
este Arunachala. Ceea ce linga este
printre reprezentările spațiale ale lui Dumnezeu, la fel este și ceea ce ‘OM’
este printre numele Lui. Arunachala este prin urmare, semnificația sacrei
silabe ‘OM’.
Întrucât Arunachala
este totul, nu există ceva care este egal cu El, nici ceva care este superior
Lui. El nu este unul dintre cei mulți. Este unul fără al doilea. Adresându-se
Domnului, Arjuna spune în Bhagavad Gita:
‘Nu există cineva care să fie egal cu Tine; cum poate fi cineva superior Ție? Vedanta ne învață că Dumnezeu sau
Absolutul este singura realitate. Nu este ușor de înțeles această realitate. Brahman este cel de la care vorba și
mintea este înapoiată, nefiind capabile să-l atingă. Aceasta este transcenderea
realității care sfidează orice descriere. Este cel pe care mintea nu are putere
să-l înțeleagă, dar care produce în minte puterea de înțelegere. Aceasta este
mintea minții, înțelegerea înțelegerii.
Versetul 14
auvvaipō lenakkun naruḷait tandenai
yāḷuva dunkaḍa
naruņāchalā
Aici este o
rugăciune către Dumnezeu ca părinte universal, mamă și tată. Pentru părinte
salvarea copiilor nu este o îndatorire optională, este datoria sa. Astfel că
devotul îi amintește lui Dumnezeu despre aceasta – dar această datorie nu era
impusă de o autoritate exterioară Lui, ci este chiar propria Sa hotărâre.
Versetul 15
kaņņukkuk
kaņņāik kaņņinḍrik kāņunaik
kāņuva devarpā raruņāchalā
Acest verset vorbește
despre capacitatea ochiului de a vedea. Ochiul primește de la Dumnezeu
capacitatea de a vedea; dar Dumnezeu nu depinde de ochi pentru a vedea. Dumnezeu
vede fără ajutorul ochilor. Dumnezeu, Sinele, este experiență pură; El face
posibilă oricare experiență. Dar El însuși nu este un obiect al experienței.
Dumnezeu este
Sinele, ochiul care niciodată nu se stinge. Aici se arată că Arunachala este
ochiul ochiului. Al treilea ochi atribuit Domnului Siva este un simbol al
faptului că Supremul este ochiul ochiului. Prin urmare, în acest verset Sri
Ramana întreabă, ‘Cine poate să Te vadă pe Tine?’
http://www.sriramanamaharshi.org/portfolio-item/sri-arunachala-akshara-mana-malai-english/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu