http://www.eckharttolletv.com/free-meditation/vod/
şi de traducerea făcută de Daniela Lefterovici.
Meditaţie Eckhart Tolle 25 septembrie 2011
(Meditaţia începe cu imaginea unui scaun
gol, având ca fond sonor melodia Moola Mantra interpretată de Deva Premal 5 minute,
până apare E. T., care ia loc pe scaun).
Ei bine, cred că un scaun gol lucrează la fel de bine ca şi
mine stând în el, pentru că meditaţia noastră este despre accesarea dimensiunii
spirituale din interiorul tău, pe care Buddha o numea “emptiness” (gol) - probabil
nu cea mai bună traducere a termenului original, adică “spaciousness”
(spaţiozitate) ar fi o traducere mai bună decât “emptiness” (gol), deci găsind
acea dimensiune în interiorul tău, accesând acea dimensiune şi trăindu-ţi
viaţa cu conştienţa acelei dimensiuni, ceea ce înseamnă să-ţi trăieşti viaţa cu
conştienţa mai degrabă decât cu mintea.
De obicei, oamenii cred că atunci când cineva crede în Dumnezeu sau îngeri sau în viaţa de după moarte, că ei sunt spirituali, că asta-i face spirituali, dar nu este chiar aşa, sunt milioane de oameni în lumea
asta care cred în Dumnezeu şi nu au accesat, nu au găsit în ei dimensiunea
spirituală.
Deci noi suntem aici – în cazul în care cineva dintre voi
este nou, ca să zic aşa, suntem aici, pentru unii dintre voi, să vă dau poate o
idee despre asta în timp ce staţi aici şi priviţi şi ascultaţi şi să încerc să vă pun în contact cu acea
adâncime din voi fără de care viaţa voastră este frustrantă şi fără de care tot ce
intreprindeţi, fiecare iniţiativă, fiecare activitate devine în cele din urmă frustrantă.
Şi pentru alţii, noi suntem aici doar pentru a merge mai
adânc în interior, pentru a furniza o reamintire la nivel conceptual, ca să meargă mai adânc în nivelul pe care deja îl accesează, astfel încât să fie susţinuţi în viaţa de zi cu zi.
Una e să accesezi dimensiunea spirituală stând în
meditaţie, aşa cum facem noi Aici şi Acum, care este deja un lucru bun, eşti deja capabil să faci asta când stai liniştit, când devii liniştit în interior, un
alt lucru este să duci asta cu tine, ca să zic aşa, când îţi conduci viaţa, când
faci lucruri, când vorbeşti cu oamenii, când interacţionezi, chiar şi când
gândeşti, să ai starea asta la bază.
Deci avem 2 paşi: unul – să nu fii deranjat în interior de
factori exteriori sau să nu fii deranjat de mintea ta, ceea ce ar fi posibil, ca
ea să zică: “despre ce vorbeşte acesta?” – pentru că mintea nu înţelege, mintea
conceptuală singură nu e suficientă să facă această experienţă satisfăcătoare pentru voi, aceste
30-40 de minute, aici, deci pentru ca aceasta să fie o experienţă satisfăcătoare este nevoie să ai cel puţin o licărire despre ce este asta spre
care indic şi de asemenea, o licărire despre ceea ce stă la baza cuvintelor şi
este în cele din urmă în mine şi poate fi şi în tine.
Este o linişte în spatele
cuvintelor, aşa cum vorbesc, în mine şi poate fi şi în tine, în timp ce asculţi
cuvintele. Şi acesta poate fi deja o licărire a unei dimensiuni spirituale,
realizarea că pe de o parte, la un nivel tu ai percepţia auditivă – asculţi
cuvintele, percepţia vizuală – vezi imaginea şi la un alt nivel, tu de
asemenea, îţi dai seama că este o linişte în interiorul tău acum.
Mintea nu e activă, tu nu ai nevoie să gândeşti chiar
acum, să adaugi ceva la această experienţă, lasă doar să se întample aşa cum este şi astfel, dimensiunea liniştii - care e o dimensiune spirituală – începe să răsară în tine, sau, putem spune: eşti conştient că este acolo. Ea este întotdeauna acolo, acesta este lucrul ciudat, este întotdeauna acolo şi totuşi mulţi
oameni nu ştiu încă asta.
Desigur că este asemănător cu faptul de a spune unui peşte
că există în ceva ce se numeste apă şi peştele spune: “Unde? Nu pot să văd
ceva ce se numeşte apă. Unde e? Nu pot s-o văd”.
Deci asta este sarcina mea, este să-ţi arăt apa în care înoţi şi care este şi în interiorul tău, ca să terminăm această analogie.
Aşa cum am arătat la început, Buddha numeşte dimensiunea
spirituală “emptiness” (vid) - care ar
fi tradus mai bine ca spaţiozitate – şi Iisus o denumeşte “Împărăţia Cerurilor” (Kingdom
of Heaven) – care într-o terminologie modernă, dacă schimbăm cuvântul Împărăţie
– care e un concept vechi - cu cel de “dimensiune – care este un concept modern, ar
fi: “dimensiunea Cerurilor”. Şi poţi traduce cer cu un concept modern, ca să fie pe înţelesul tău. Deci ce sunt Cerurile (Heaven)? În anumite limbaje,
Ceruri şi cer (Heaven şi sky) înseamnă acelaşi lucru. Deci ce sunt Cerurile şi
cerul? E spaţiozitate. Dimensiunea spaţiozităţii e împărăţia cerurilor.
Dimensiunea spaţiozităţii este Împărăţia Cerurilor. Deci Buddha a denumit-o aşa,
Iisus a denumit-o aşa şi Time Magazin o denumeşte “Mambo-Jambo”. Este de
asemenea adevărat din perspectiva minţii conceptualizate. Pentru că, dacă eşti
total prins în concept, gânduri, atunci nu are nici un sens.
Şi singurul lucru pe care îl poţi obţine
din spiritualitate este un sistem de
credinţe; toţi oamenii spirituali au tot felul de sisteme
de credinţe, sunt oameni spirituali cu tot felul de nevoi, de credinţe. Şi
Dumnezeu nu este deloc aşa.
Deci este deja acolo,
este deja prezent în tine, lucrul ciudat e că este în mod continuu scăpat din
vedere pentru că atenţia este condusă spre percepţia senzorială, experienţe cu
simţurile: atingerea, ascultarea, vederea, mirosirea, totul cere atenţia ta şi
atunci, atenţia ta e dirijată chiar mai puternic spre interpretările minţii
tale, cu alte cuvinte în activitatea de a gândi, care de fapt te-ar putea face
să uiţi mare parte din percepţia senzorială. În lumea modernă, contemporană este mai multă activitate mentală decât percepţie senzorială.
Viaţa ta e constituită în principal din 3 nivele
perceptive: senzorială, gânduri şi emoţii.
Deci ceea ce a scăpat din vedere este acea dimensiune în
care toate acestea 3 există, este spaţiozitatea din tine. Este întodeauna
acolo. Este doar o problemă de a redirecţiona atenţia ta către ea, dar nu este absolut corect să spunem aşa, din nefericire, aşa operează limbajul.
Aşa cum stai Aici sau în timp ce tu stai aici, hai să mergem către ea din nou: tu eşti conştient de percepţiile senzoriale, în
special vizuală, auditivă, poate unele gânduri venite în mintea ta – orice gând îţi vine în minte Aici şi Acum e irelevant, dar asta-i altă treabă – deci gânduri
apar în mintea ta din când în când şi poate şi emoţii, nelinişte poate sau
gânduri despre ziua de mâine, deci aşa cum stăm aici, remarci aceste nivele
operând în tine şi te poţi întreba cine sau ce
observă aceste lucruri. Cine sau ce este în mine care observă? Ce este în mine, care e conştient de percepţii, conştient de gânduri, conştient de
emoţii şi acesta este CINE EŞTI TU la nivelul cel mai adânc al dimensiunii
spirituale, conştienţa a tot, conştiinţa liniştită şi spaţioasă ca bază, ca să zic aşa.
Poţi să o numeşti, ca să utilizăm o analogie, pânza pe
care este pictura.
O veche întrebare în spiritualitate este: Cine sunt Eu? Şi dacă priveşti îndeaproape, vezi că tu
nu eşti percepţiile tale, nu eşti emoţiile tale, ele vin şi pleacă. Ce rămâne
este conştiinţa conştientă. Asta este apa despre care peştele nu ştie.
Şi este uimitor când realizezi că există ceva mai adânc în tine
decât viaţa ta superficială care constă din percepţii senzoriale, gânduri şi
emoţii. Ele vin spre tine în diferite forme. Deci fiecare om are o poveste
diferită alcătuită din diferite forme de percepţii, gânduri, emoţii. Ele vin împreună ca percepţii, gânduri, emoţii, formând fiinţa umană, persoana. Ele vin împreună în fiecare persoană într-un mod diferit. Ele vin împreună şi creează o formă temporară pe care o numim “persoana”, dar ele pot exista numai în lumina conştiinţei.
Fără asta nu e nimeni, nimic, acolo.
Deci viaţa e cam aşa: vezi ecranul – asta este altă analogie
– ecranul de cinema şi tot felul de lucruri care se întâmplă acolo, desigur ecranul este în interiorul tău.
E-n regulă, deci hai să ne imaginăm că ecranul e în mintea ta şi pe acest ecran viaţa ta umplută cu gânduri, lucruri, emoţii şi
lucruri care se întâmplă, drama, asta şi cealaltă, “o, ce interesant este!”,
sau “e groaznic!”, sau “nu mai pot să suport” sau “vreau mai mult din asta”,
“nu am destul”, şi aşa mai departe şi deodată realizezi că este un ecran în
interiorul tău şi tu eşti cel care proiectează, tu eşti lumina proiectorului şi această schimbare este desigur fundamentală pentru modul în care te raportezi la
evenimentele de pe ecran.
Cum lucrează asta tu poţi vedea pentru tine dacă percepi că tu eşti lumina proiectorului şi asta adaugă dimensiunea conştienţei la tot ceea
ce eşti martor că se petrece pe ecran.
Îţi dă o anumită detaşare de tot ce se întâmplă, deoarece realizezi că este ceva mult mai important, fundamental, în
tine, decât toate lucrurile care se întâmplă pe acel ecran.
Şi dacă nu ştii
asta eşti total atras de evenimentele de pe ecran şi pentru cei mai mulţi
oameni, mai devreme sau mai târziu evenimentele de pe ecran îi conduc într-un
fel de dramă: “nimic nu durează o veşnicie”, “nu e nici o siguranţă în viaţa
mea”, “de ce trebuie să mă simt mereu atât de frustrat?”, şi cauţi în
continuare un fel de soluţie pe ecran…
Nu e niciodată acolo.
Şi sigur că soluţiile vin din când în când şi apar momente
de fericire iar apoi se întâmplă din nou, asta pentru că tu nu ştii Cine eşti,
Ce eşti Tu.
Nu are importanţă dacă spunem Cine sau Ce, Cine sau Ce
eşti Tu în esenţă, care e lumina conştiinţei, care e proiectorul, care poate fi
simţită în interiorul tău în orice moment, ca acum, ca o prezenţă conştientă.
Poţi să o simţi nu ca pe ceva de care tu eşti conştient, e
o conştiinţă de sine, nu o poţi simţi ca pe un obiect care apare în conştiinţa
ta.
O poti simţi numai ca sinele tău, care e subiectul etern al tuturor
experienţelor. Deci nu o poţi arăta şi spune: ”A! Uite! Asta sunt! Acolo
este!”. Nu e niciodată “acolo”. Nu poţi spune: ”Am văzut-o” sau “O am”.
Iisus deja a spus asta: “Împărăţia lui Dumnezeu este în voi”.
Nu spune: ”O! E acolo, uite, acolo!” El a spus: “Împărăţia lui Dumnezeu este în
voi”, nu acolo sau acolo.
Deci, în alte cuvinte, nu o putem transforma într-un
obiect, nu te poţi transforma pe tine într-un obiect al cunoaşterii.
De
asemenea, în acest punct al Realizarii Sinelui, când te realizezi pe tine ca şi
conştiinţă, nu e nimic de care să ai nevoie să ştii conceptual, prin
activitatea minţii. În fapt, cu cât mai puternic simţi prezenţa că Tu eşti, mai
puţine gânduri sunt, poate mai apar uneori, dar tu nu mai eşti ataşat de ele sau, un cuvant mai adecvat, tu nu te mai identifici cu fiecare gând, nu te mai
laşi atras de el.
Este ecranul, ţine minte analogia, e un ecran în
interiorul tău, un ecran de cinema sau orice ecran, iar tu eşti lumina.
Şi tu ai
conştienţa în viaţa ta, conştiinţa conştientă şi asta schimbă în primul rând
schimbă modul în care tu experimentezi viaţa, cu spaţiozitate.
Lucruri vin şi
pleacă dar nu te mai trag către ele. O dramă se poate întâmpla dar tu nu
mai eşti total prins în ea.
Poate
mai sunt disturbanţe pe ecran, dar există întotdeauna o parte din tine care e
acolo conştientă, privind la ce se întâmplă acolo sau privind la reacţiile
tale.
Şi mai e ceva. Dacă ai văzut imagini cu Buddha, el are un
zâmbet ascuns, interior, care apare
atunci când nu eşti prins complet în lumea formelor, în ce se întâmplă pe ecran. Şi este o anumită eliberare în acest zâmbet.
Deci cum experimentezi schimbările din viata ta, cum
spaţiozitatea intră în tine, si apoi felul în care faci tu lucrurile, de
asemenea, se schimbă, felul în care interacţionezi cu alţii – şi este întotdeauna un element de spaţiozitate când interacţionezi cu oamenii, este un
lucru minunat.
Dacă tu nu ai asta, toate relaţiile cu oamenii sunt foarte
problematice şi automat, întotdeauna nesatisfăcătoare.
Când nu este nici o spaţiozitate, nici un
câmp care să se aplice tuturor interacţiunilor, de la cele mai mărunte, cele mai scurte interacţiuni - întâlniri întâmplătoare cu o persoană străină sau, la relaţii intime de prietenie de lungă durată, când nu există un element
de spaţiozitate, nu e o relaţie satisfăcătoare.
S-ar putea să fie
satisfăcătoare pentru scurt timp, de exemplu până se termină luna de miere, dar
apoi tu realizezi: “O!”...
Indiferent cu cine îţi petreci luna de miere, chiar
dacă ţi-o petreci cu Buddha, dacă nu poţi să-l vezi pe Buddha cu spaţiozitate, atunci
tot ce vezi e limitat la o formă particulară.
Şi ca formă, de asemenea, si Buddha
si Isus au limitările lor.
Deci aşa operează când priveşti o altă fiinţă sau
vorbeşti cu altă fiinţă, eşti conştient în interiorul tău de faptul că eşti
conştient.
Tu poţi simţi de fapt prezenţa conştientă din tine.
Deci eşti tu liniştit – ca să punctăm asta - când te uiţi
la o fiinţă umană şi el sau ea îţi vorbeşte? Asculţi şi priveşti în acel spaţiu
liniştit?
Sau când te uiţi la o fiinţă şi nici măcar nu interacţionezi, doar te
uiţi la ea, poţi să te uiţi fără să o etichetezi?
Dacă etichetele apar, să zicem ceva despre fiinţa umană, poţi să rămâi conştient: “asta este doar o
etichetă mentală”?
Şi să poţi vedea încă prezenţa luminoasă din spate, care
eşti tu, lumina prezenţei?
Şi e o trezire, e mai multă vigilenţă în viaţa ta,
atenţie la ce vezi şi ce percepi şi mult mai puţină judecată a ceea ce percepi, care bine, se poate întâmpla,
dar tu nu mai eşti complet prins în asta.
Asta este o practică. Este meditaţie. Începe Aici şi Acum.
Vă invit acum să fiţi, să intraţi cu mine în acest spaţiu
frumos al negândirii, pe cât de mult puteţi voi.
Eşti capabil să fii conştient şi să nu gândeşti?
Aceasta e o ocazie să aprinzi scânteia din tine sau să mergi mai adânc în tine.
Doar Conştienţa… Prezenţa… prezenţa că tu eşti… fără să fie nevoie să spui nimic în mintea ta.
Vocea din cap se odihneşte şi tu nu ai
dispărut.
Nu e ciudat?
Mulţi oameni cred că ei sunt vocea din cap, că aşa este normal.
Şi acum vocea din cap slăbeşte şi poţi simţi foarte clar că cine eşti
tu în mod esenţial nu a dispărut.
În fapt, tu îţi simţi identitatea mai clar, mai puternic.
Aceasta este esenţa ta, eu o numesc identitatea ta esenţială, cine eşti tu
dincolo de lucrurile care se întâmplă pe ecranul minţii tale.
Din nou, vă invit în acest moment să vă odihniţi cu mine,
nu să vă duceţi la culcare, nu are legatura cu asta, nu să fiţi hipnotizaţi, nu
sunt interesat în asta, vă invit să vă odihniţi în simpla Prezenţă şi să simţiţi această Prezenţă.
Simţirea şi prezenţa sunt una. În cuvinte obişnuite
aş putea spune: ”îmi simt prezenţa” – subiect şi obiect, dar când se întâmplă (de fapt, nici măcar nu se întâmplă nimic - vezi cât de neadecvat este fiecare
cuvânt), este o autosimţire a conştiinţei.
Şi când se întâmplă aceasta, ai putea să remarci o mică exaltare, o
oarecare trezire, vieţuire, un simţ înalt de a fi viu.
Şi e un loc frumos în care să te duci când ai un moment şi se întâmplă de multe ori în cursul
zilei, chiar şi în viaţa ocupată, un moment în care alegi să mergi în Prezenţă şi alegi să nu gândeşti.
Şi atunci Prezenţa, ca să zic aşa, creşte în tine, ca
zic aşa şi atunci persoana se reaşează puţin, se restructurează.
Când utilizăm expresia “să creştem spiritual” înseamnă că persoana devine mai puţin tensionată şi prezenţa creşte mai mult.
Şi gradat, Prezenţa
este cea care vorbeşte şi acţionează prin tine, mintea ta intră într-o prezenţă intimă şi tu spui lucruri care vin din Prezenţă mai degrabă decât din lucruri
vechi.
Deci saltul se produce de la “a fi prins într-o
persoană” şi răsărirea a ceea ce e dincolo
de persoană şi asta este metamorfoza unui vierme de mătase, care e persoana, într-un future, ca să zic aşa.
Dacă asta se întâmplă pe scară mai mare pe planetă, ar fi
echivalent cu apariţia unei specii noi, pentru că fiinţa umană care trăieşte în
prezent e foarte diferită de fiinţa umană inconştientă de această Prezenţă,
care operează fără conştienţă.
Şi fiinţele umane care trăiesc în Prezenţă crează o lume diferită faţă de fiinţele umane care trăiesc complet prinse în
condiţionările lor.
2 comentarii:
Felicitari pentru traducere . O meditatie extrem de profunda si plina de gratie .
Felicitari pentru traducerea aceastei maditatii. Am fost foarte impresionata de claritatea, cursivitatea si nu in ultimul rand de frumusetea ei.
Trimiteți un comentariu