Se pare că au trecut nouă luni de când nu am mai scris pe
blog, timp în care o femeie putea deveni mamă, aducând pe lume un copil.
Bineînţeles, că şi pentru mine, aceste nouă luni au rodit, dar într-un
"copil " de o altă natură. Voi aborda acest subiect la următoarea
postare.
Acum, vreau să văd ce mi-a mai rămas în amintire
din această călătorie în minunata Indie, de care mă desparte mai bine de un an
de zile. Timpul aşterne amprenta uitării peste multe lucruri, peste care
memoria mea nu mai are putere de acţiune, dar revine insistent la acele momente încărcate de hrană spirituală.
Parcă mă văd în faţa măreţelor turnuri-porţi de intrare în
marele templu destinat zeului Siva, cu o mie de coloane, cunoscut sub numele de
Arunachaleshvara. Trecând de uşile deschise păşim cu picioarele goale pe
marmura fierbinte a incintei exterioare templului. Prietena mea Samadhi, mă conduce spre
nişte covoare groase, lungi şi înguste, ţesute din iută sau cânepă, ce traversează curtea templului. Cărările de iută sunt şi ele fierbinţi, dar destul de
suportabil şi ele duc către centrul curţii unde se află templul propriu-zis.
Aici e răcoare printre cei o mie de pilastri de marmură. Aproape de intrare ne întâmpină un elefant masiv care, pentru câteva monede, ne atinge cu trompa.
Sunt mai multe altare;
e plin de lume şi nici nu ştiu unde să mă uit. Mă las ghidată de Samadhi. Înconjur în tăcere un altar, în sens orar, la fel ca toţi ceilalţi. Este un
obicei tradiţional în care prezinţi omagii divinităţii altarului respectiv.
Mergem apoi la alte altare. În dreptul unui altar mai măreţ aşteptăm la rând să fim introduşi, câte un mic grup, chiar în interiorul altarului unde se
oficiază o ceremonie de puja. Ceremonia este săvârşită de către doi brahmini, îmbrăcaţi de la brâu în jos într-o pânză albă, înfăşurată într-un mod ciudat,
pe fiecare picior în parte. La terminarea ceremoniei, fiecare participant a primit puţin prasad: dulciuri, flori şi un plic cu cenuşă sacră de pus pe frunte.
După o vizită destul de superficială a templului am ieşit iar în arşiţa curţii să căutăm locul unde Ramana Maharshi
a poposit pentru un timp, atunci când a ajuns la Tiruvannamalai. Am găsit acel
loc coborând câteva trepte. Stând pe acele trepte am închis ochii încercând
să mă pătrund de liniştea şi atmosfera acelui spaţiu. Era răcoare şi bine. Locul
era pustiu cât timp noi două am meditat, apoi s-a aglomerat şi am plecat cu
satisfacţia deplină în inimile noastre şi cu ochii în lacrimi. Bucuria
obţinută mă făcea să cred că sunt uşoară şi că pot zbura.
La ieşirea din templu ne-a izbit aglomeraţia bazarului,
gălăgia şi căldura străzii, praful ridicat de maşini, claxoane, strigăte,
mirosuri, dar nu scădea cu nimic bucuria şi pacea interioară obţinută.
Împreună cu Samadhi am intrat în câteva magazine şi am făcut
câteva cumpărături: beţişoare parfumate, mirodenii, etc.
După shopping am luat o riksha ce ne-a dus la gazdele
noastre din apropierea ashramului. Amândouă eram mulţumite de momentele
petrecute împreună, chiar şi fără acea comunicare verbală, sau poate tocmai
pentru că doar inimile vorbeau.
Grupul nostru se aduna de regulă dimineaţa la un iaurt cu
fructe şi o cafea şi seara la cina de la restaurantul Usha, unde se putea mânca
bine şi ieftin şi unde veneau mulţi pelerini cu care puteai lega relaţii de tot
felul. Acesta este bătrânul copac din curtea ashramului:
Vizitam zilnic ashramul Ramanaashramam, purtam conversaţii
tăcute cu Ramana Maharshi în timpul cât înconjuram altarul; mă reculegeam în
tăcerea stării fără gânduri în marea sală a templului, stând jos cu spatele la
perete; priveam cu plăcere păunii din curtea ashramului sau de pe acoperişurile
clădirilor ashramului; frecventam librăria ashramului căutând cărţi ce aş fi
putut să le fac cadou prietenilor de acasă.
Într-o zi, în curtea ashramului am întâlnit o fostă colegă de la cursul de Advaita Vedanta, de la Coimbatore. Era cu soţul ei şi făceau
un mic pelerinaj la locurile sfinte, din care bineînţeles nu putea lipsi
Muntele Sfant Arunachala.
Îmi amintesc de pregătirile pentru vizitarea unor temple din
vecinătatea oraşului Tiruvannamalai. Swami Ajatananda a închiriat o maşină care să ne
transporte în scurtul nostru pelerinaj. Am vizitat Templul de Aur - Sripuram apoi Templul şi ashramul lui swami Gnanananda Giri Swamigal
Templul de Aur nu m-a impresionat doar ca bogaţie şi
opulenţă, cât şi ca frumuseţe, ordine şi curăţenie. Avea un parc imens într-o
ordine desăvârşită, o curăţenie izbitoare rar întâlnită. În mijlocul parcului
se află Templul de Aur înconjurat de o apă curgătoare. Până acolo se parcurgea
un traseu lung acoperit în formă de stea. Din aceste coridoare acoperite
aveai vedere liberă de jur împrejur în acest măreţ parc. Din loc în loc erau
statui, arbori ornamentali sau garduri vii, tunse la milimetru în diverse forme
geometrice iar unele reprezentau animale cum ar fi elefanţi, păuni şi altele.
Ajunşi în faţa altarului Templului de Aur din mijlocul apei puteai sta puţin în meditaţie după care eliberai locul pentru ceilalţi care aşteptau la rând. La ieşirea din templu era un mare bazar de unde puteai
cumpăra orice. Nu aveai voie să filmezi, dar unele imagini grăitoare pot fi urmărite accesând:
http://www.youtube.com/watch?v=72rBHeuofhc
http://www.youtube.com/watch?v=72rBHeuofhc
Următorul templu vizitat a fost al lui swami Gnanananda Giri Swamigal care se spune că ar fi trăit sute de ani. Este un templu relativ modest în comparaţie cu ce am întâlnit până acum, dar se simte un puternic aer de "acasă". Poarta de intrare în templu:
Grupul nostru era singurul care vizita templul la acea oră,
aşa că ne-am putut uita lejer şi nestingheriţi peste tot.
Către curtea interioară a templului erau mai multe intrări
ale mai multor clădiri: administrative, librărie, bibliotecă, altare, locuinţe,
etc. În partea dreaptă a curţii era un altar la care se făceau pregătiri pentru
o ceremonie. În mijlocul incintei, se afla un altar măreţ, înalt, la care
trebuia să urci câteva trepte pentru a intra.
Ni s-a permis să intrăm şi să înconjurăm în sens orar altarul interior, căruia un brahmin îi oficia
ceremonia de venerare a divinităţii altarului. Templul avea în interior un
tablou cu imaginea lui swami Gnanananda, ce privea pe oricine cu ochi pătrunzători, din orice
unghi ar fi privit.
Ni s-a permis apoi să vizităm şi locuinţa în care acesta a
trăit o parte din viaţa sa lungă, părasind forma în anul 1974. Tot grupul ne-am aşezat şi am meditat în
camera de meditaţie şi fiecare a simţit pacea fără margini ce stăpânea locul.
Apoi fiecare am făcut poze cu statuia ce-l reprezenta pe swami Gnanananda, ce se afla într-una din camerele alăturate. La plecare ne-am oprit la libraria templului
de unde fiecare a cumpărat câte ceva. Am găsit pe Youtube câteva imagini filmate cu swami Gnanananda din timpul vietii:
http://www.youtube.com/watch?v=wOshF7aMpwE
http://www.youtube.com/watch?v=wOshF7aMpwE
Înainte de a pleca spre Tiruvannamalai, grupul nostru a
vizitat şi ashramul-şcoală dedicat aceluiaşi swami Gnanananda. Aici am fost primiţi de un
swami cu care grupul nostru a purtat câteva discuţii. Astfel am aflat că şi aici se
studia Advaita Vadanta, dar mai mult ca o bază de reflecţie şi meditaţie sub îndrumarea unui swami.
Cred că pacea şi liniştea desăvârşită a acelui loc ne-a
pătruns şi pe noi rămânând tăcuţi şi în maşină, pe drumul de întoarcere.
Îmi mai amintesc de o ploaie torenţială din orele amiezii fiind
pe terasa unui restaurant din Tiruvannamalai, ce avea deschiderea spre muntele
Arunachala. Stând la mese noi priveam ploaia ce cădea peste munte schimbându-i în
fiecare moment înfăţişarea. Din când în când muntele aproape nu se mai vedea de
la atâta ploaie. La final, când ploaia s-a oprit se vedeau aburii cum se
ridicau de pe munte spre cer. Era o privelişte uimitoare! Pe cerul curăţat de
nori se înălţa conturul muntelui, din care parcă ieşeau flăcări.
Săptămâna a trecut pe nesimţite şi ne pregătim de plecare cu
mare părere de rău.
Dar viaţa este o călătorie iar călătorului îi stă bine cu
drumul.
Călătoria spre aeroport ne dezvăluie peisaje minunate,
câmpii cultivate, dealuri împădurite sau dealuri din bucăţi mari de piatră, de
parcă o basculantă cosmică le-a descărcat chiar atunci.
Facem popas într-un sat pentru ceai şi fructe. Ceaiul indian
este preparat în mod tradiţional şi are un gust total diferit de ceaiul de acasă. Aici îl
beau cu mare plăcere.
Avionul ne-a adus in siguranţă acasă.
Maitreyi
Avionul ne-a adus in siguranţă acasă.
Maitreyi
3 comentarii:
In afara calatoriei exterioare, noi simtim mai bine experienta interioara, datorita modului placut in care tu asterni cuvintele pe hartie.
Felicitari!
Pe cand urmatoarea calatorie ?
Multumesc pentru felicitari, SelfEnquiry! Experienta interioara, intima conteaza cu adevarat. Astept sa povestesti si tu cate ceva din calatoriile tale.
Cu intarziere raspund si celui ce ma intreaba ca anonim: Urmatoarea calatorie este tot la voia divinitatii. Nu pot nega ca exista inca o mare atractie catre Arunachala, dar daca voia divina este sa merg voi merge, iar daca nu...asta e. Arunachala este oricum in inima, caci daca nu e in inima atunci nici in india nu poate fi.
Trimiteți un comentariu